MenuScroll

Vernieuwing spoorballast Leeuwarden-Harlingen

Voor het onderhoud aan het treinspoor tussen Leeuwarden en Harlingen zijn het ballastmateriaal en de overwegbevloering vernieuwd. In opdracht van Voestalpine Railpro heeft DBG bouw- en reststoffen de oude spoorballast ingenomen. Daarbij zijn het transport en de overige benodigde werkzaamheden gezamenlijk gecoördineerd. We hebben nieuw spoorballast aangevoerd per schip en gelost op onze eigen kade in Drachten. Het nieuwe materiaal is met kippertrailers van Van der Wiel Transport naar het werk gereden. Naast het vervoer per as hebben we ook de afvoer en inname van de overwegbevloering en de overslag van de ballast uit het schip gedaan.

Projectdetails

Projectdetails

Locatie Trajecten bij Leeuwarden, Dronrijp, Franeker en Harlingen
Toegepaste expertises
Andere projectgegevens
  • Opdrachtgever: Voetstalpine Railpro
  • Uitvoering: juni en november 2020

Het Project

De “Wadden 2020-2021”

Omdat een aantal elementen van het spoor het einde van zijn levensduur naderde, moest deze volgens de huidige wet- en regelgeving, het ProRail-beleid en de huidige stand der techniek vernieuwd worden. Binnen het project ‘De Wadden’ wordt de infrastructuur vernieuwd, om daarmee de betrouwbaarheid, de beschikbaarheid, het onderhoud, de veiligheid en het comfort van de infrastructuur op het gewenste niveau te houden. Om de publieke overlast zo veel mogelijk te beperken, hebben we de werkzaamheden in het weekend en in een vakantieperiode uitgevoerd.

Vrijkomende materialen

Het project bestond onder andere uit het vervangen van onderdelen zoals spoor, wissels, ballast, dwarsliggers en overwegen. Bij deze werkzaamheden zijn het oude ballastbed en delen van de overwegbevloering vrijgekomen. De oude ballast is verwerkt en opgewaardeerd tot secundaire bouwstof. De grote betonnen overwegbevloering (onder andere harmelen platen van 9 meter lang) zijn afgevoerd naar onze puinverwerkingslocatie, om deze volledig te verwerken en te breken tot een secundaire bouwstof.

Efficiënte inzet materieel

Door de uitstekende samenwerking met opdrachtgever Voestalpine Railpro en wederzijdse inzet om zo efficiënt mogelijk te werken, konden we de aan- en afvoer van de ballast tussen de overslaglocatie en de werklocatie combineren. De ‘retourritten’ naar het werk zijn dan ook bijna allemaal benut (vol-vol rijden).

Onze werkzaamheden:

    Direct contact?